Interview David Bolomey

  •  

    Geen winkel, wel open voor bezoek

     

    David Bolomey is geen standaard importeur of wijnwinkelier. Hij kiest zijn eigen pad. Zes jaar geleden begon hij met het importeren en verkopen van wijn aan particulieren, aan de wijnhandel en aan de horeca. Hij wilde geen winkel, maar wél verkopen aan consumenten. Het lukt hem wonderwel. “Een winkel is heel mooi, maar voor een startende ondernemer zitten er best veel haken en ogen aan. Zo moet je de ruimte een beetje mooi inrichten, er moet altijd iemand aanwezig zijn, je moet een kassa hebben, een goede locatie en ga zo maar door. Daar heb ik ook het assortiment niet naar. Dat bestaat alleen uit Franse wijnen. Ik zou te vaak nee moeten verkopen. Prosecco? Heb ik niet. Mono-cepages uit Chili? Ook niet. Vul het zelf verder maar in.” Toch wilde David wel mensen kunnen ontvangen. De loods die hij nu heeft ligt dan ook op strategische afstand (een minuut wandelen) van zijn huis/kantooradres. Een plek die hij met wat geluk heeft kunnen huren. “Een vriend van me die in dit huizenblok woont attendeerde me er op. Het duurde even, maar uiteindelijk kon ik het huurcontract overnemen. De meeste wijn gaat via een koerier naar de klanten, toch komt zo’n 30% van de mensen de wijn zelf halen. Dat is altijd op afspraak. Het is een mooi moment voor een praatje. Aan de ene kant hebben we dus geen winkel, maar aan de andere kant hebben we wel de mogelijkheid om mensen te ontvangen.” Ondanks dat David geen winkel heeft kun je wel per fles bestellen. Per doos is wel voordeliger. “Iedereen kan alles bestellen. Per doos zijn wijnen een euro per fles goedkoper. Om het voor nieuwe klanten makkelijker te maken ons te leren kennen hebben we de proefdozen. Gecombineerde dozen met verschillende wijnen naar aanleiding van één thema. Dat werkt heel goed. Veel mensen die eerst een proefdoos bestellen komen later terug voor een doosje van hun favoriete wijn.”

     

    Achtergrond in IT

     

    De achtergrond van David ligt niet op wijngebied. Hij studeerde in de jaren negentig af aan de UvA in de communicatiewetenschap. Vervolgens werkte hij zo’n tien jaar als ‘web-developer’. Toen was hij al wel flink bezig met wijn. “In de periode tussen mijn studie en mijn ‘echte baan’ heb ik nog even klassieke muziek verkocht, een grote hobby. Tijdens mijn werk in de IT was ik in de avonduren vaak bezig met wijn. In die tijd heb ik ook mijn vinologenopleiding gedaan. Ik had toen nog geen kinderen, dus in de avonduren was ik vooral met wijn bezig. Op een gegeven moment heb ik met precies de juiste hoeveelheid naïviteit de stap naar de wijnhandel gemaakt. Als ik van tevoren had geweten hoe vol de markt van wijnhandelaren al was en hoeveel importeurs er al waren dan had ik me nog wel een of twee keer achter de oren gekrabd. Uiteindelijk pakte het goed uit. Ik ben nu zes jaar bezig en na twee jaar begon ik te merken dat er goed op mij en mijn assortiment werd gereageerd. Steeds meer mensen pikten het op en ook de wijnschrijvers begonnen wijnen van me te beschrijven. Dat is altijd belangrijk geweest. Het is niet te meten wat wijnschrijvers voor je betekenen, maar importeurs en wijnschrijvers hebben elkaar nodig.” Vriend en medewerker Jan van Roekel werkt nu meer dan anderhalf jaar bij David. Ook hij heeft een heel andere achtergrond. Hij was ‘controller’. “Jan ging altijd al mee op wijnreis. We kennen elkaar van de vinologenopleiding. Als ik naar Frankrijk ging om wijn te proeven dan ging hij altijd mee. Dus hij was altijd al heel betrokken en op de hoogte. Hij kent al onze wijnen door en door. Op een gegeven moment was er de ruimte om hem er bij te halen. Net als ik verdiende hij meer met zijn oorspronkelijke baan, maar we hebben allebei gekozen voor het leuke werk.”

     

    Bordoverview

     

    In de tijd dat David alleen nog maar wijnliefhebber was en nog geen handelaar bestond er bij hem de behoefte aan informatie, voornamelijk over het kopen van Bordeaux. “Als consument kun je de wijnen die je ‘en primeur’ koopt niet zelf proeven. Dus je bent aangewezen op informatie en scores van derden. Je hebt ook niet alle bronnen ter beschikking. Dus het is onderling moeilijk te vergelijken. Het idee was dat ik een lijst wijnen zou maken met alle beschikbare wijnen, met daarbij de scores van de belangrijkste wijnschrijvers. Daarbij is ook een prijsindicatie aangegeven, nooit een specifieke prijs maar meer een indicatie en dan ook vooral ten opzichte van de andere wijnen. Veel mensen gebruiken de site om een shortlist te maken van de wijnen die ze wellicht willen kopen. In het primeur-seizoen komen er duizenden bezoekers per maand op mijn site. De rest van het jaar is het ook heel keurig. Er is ook een historisch overzicht te vinden vanaf de start in 2004. Dat is biedt ook veel informatie. Grappig genoeg merk ik dat ook de handel veel gebruikmaakt van mijn website. Vooral in de eerste jaren dat ik in Bordeaux kwam merkte ik dat de naam ‘Bolomey’ mensen niets zei. Als ik dan vertelde over Bordoverview, dan was er een directe herkenning. Ik merk het nog steeds. Tijdens deze primeur-campagne heeft Jancis Robinson opnieuw over mijn site geschreven. Dat levert vertrouwen op en dat is waar de primeurverkoop op draait. Mensen betalen vooraf veel geld voor een kist wijn, dus goede en betrouwbare informatie vooraf is een must. Dus zulke referenties zijn belangrijk.”

     

    Assortiment

     

    Het assortiment van Bolomey spreekt niet voor zich. Of althans niet op het eerste gezicht. “Wanneer Jan en ik proeven dan gaat het er niet om wijnen te vinden die heel veel mensen lekker vinden. Wij moeten het lekker vinden. De klanten vormen zich, als het ware, om het assortiment. Mensen met wat meer proefervaring komen het best aan hun trekken met ons assortiment. We zijn op zoek naar wijnen met een eigen karakter, maar bovenal moeten ze levendig zijn, opwekkend, fris en spannend. Daarnaast is 80-90% van het assortiment biologisch en dat worden er steeds meer. Elke nieuw wijnhuis dat we opnemen moet biologisch werken. De zoektocht naar dat soort wijnen gaat altijd door. Ook in vakanties. Natuurlijk houd ik rekening met mijn vrouw en kinderen, maar als we toch in een wijngebied zitten, dan bezoek ik ook gerust wat domeinen. Bij Jan is het nog ‘erger’. Hij heeft op het moment geen partner. Dus ook zijn vakanties zien er uit als wijnreizen. Maar dat is ook wat ons kenmerkt. We zijn altijd op zoek naar de meest bijzondere wijnen. Wijnen die spreken, levendig zijn en het glas uit komen. Niet afgestompt, gedempt of dertien in een dozijn. Juist wijnen die puur, open en fris zijn.” Het resultaat is een assortiment dat misschien niet voor iedereen geschikt is. Maar wijnliefhebbers zijn bij David en Jan op hun plek. Ze hebben wijnen met duidelijke karaktereigenschappen. Wijnen met vaak veel zuren ook. Een rode draad in de voorraad. Ze weten zich erdoor te onderscheiden. In het begin moesten ze wel eens twee of drie jaar zeuren voor ze met een wijnboer ‘mochten’ werken. Nu spreekt het geheel eigen assortiment ook richting die wijnboeren boekdelen. Dat is toch makkelijker binnenkomen.

     

    Top vijf:

     

    “Wijnen moeten spreken. Levendig en open zijn en het glas uit komen. Ook zware wijnen kunnen levendig, verfrissend en zuiver zijn. Levendig wil niet zeggen licht. Het gaat om een sprankeling, frisheid en een mooie lengte. Wijnen moeten spannend en interessant zijn.”

    Clos du Jaugueyron, Nout 2010, Margaux

    Heerlijk glas wijn, pure souplesse, stevig, lengte, mooie kracht, maar heerlijk op het fruit gemaakt, mooie structuur, goede tannine, relatief veel merlot, rondeur. Hebben in 2010 wijngaarden bij kunnen huren waar veel merlot staat maar ze wilden dat niet meteen in de eigen ‘grand vin’ stoppen, dus het werd cuvée Nout. Puur en direct, spannend.

    € 33,50

    Clos Saint Fiacre 2013, Orléans

    80% pinot meunier, rank, super licht van kleur, aardbei, framboos, rode kers, heerlijk levendig en sappig, drinken op 14 graden, fris, puur, zuiver, open en elegant, opwekkend. Ultieme bistrotwijn.

    € 8,50

    Domaine des Grottes, Brut deCuve 2013, vin de France (Beaujolais), Vin Naturel

    Mooie gamay, tikje aards, maar ook rood fruit, randje braam, lengte, frisheid, mooie zuren, levendig en opwekkend, puur. Heel energiek, sappig en open. Mooie lengte en stevigheid na, heel aantrekkelijk.

    € 12,50

    Ratapoil, va Donc 2011, chardonnay, Arbois

    De wijnmaker is ook leraar op de plaatselijke school. Zijn grote hobby was altijd al wijnmaken. Dat doet hij al tien jaar in zijn eigen garage. Hij hield het voor zichzelf en vrienden tot hij vond dat die wijn er klaar voor was en toen is hij het gaan verkopen. Heel puur, complex, mooie bitters, oud hout, nergens gemaakt, heel eigen karaktert, ontwikkelt zich mooi in het glas, bloesem, wat noten in de finale, vuursteen in de geur.

    € 16,30

    Domaine Alice Beaufort, le Petit Beaufort, Nature 2007, vin Effervescent, Réserve

    Wordt gemaakt 7 km ten zuidoosten van de Champagne. Telg uit de familie Champagne André Beaufort. Het familiebedrijf verlaten en ze maken daar officieel Bourgogne voor wit en rood. Hij wilde geen crémant maken vanwege de regels. Ligt 4,5 jaar sur lat. Indrukwekkend, breed en rijk, iets notigs, heel mooi zachte mousse, bitters, zacht, heel lange afdronk, zuiver, wel een heel eigen karakter, tonen van rijping, licht oxidatief, prachtig.

    € 27,50

     

     

0 comments